MeyerHaugen

headerbilde - Dette kan gå galt når du kontakter kandidater
  • Artikler /
  • This can go wrong when you reach out to attractive candidates

This can go wrong when you reach out to attractive candidates

Ghosting. 

 

Har du opplevd at noen har ghostet deg på Snapchat eller i andre sosiale medier? Slik at du ikke har den minste anelse om hva personen gjør eller hvor hen befinner seg? Litt ergerlig, dersom du gjerne skulle hatt kontakt med personen. Som rekrutteringsrådgiver kan man nesten smake samme medisin, når attraktive kandidater ønsker å være usynlig på LinkedIn. Så, hvordan kan vi se dette med deres øyne og unngå at nøkkelkompetanse blir umulig å finne når man skal rekruttere spesialister?

 

I følge Statistisk Sentralbyrå syntes 84 % av statlige virksomheter at det var vanskelig å rekruttere IT spesialister i 2022, og flere selskaper forteller i dag om mangel på kompetanse. Innen IT blir dyktige kandidater kontaktet 4-5 ganger i uken av ulike rekruttere. Ofte blir de kontaktet med tilbud om jobber de opplever som urelevante. Tenk om du eller jeg hadde blitt stoppet på vei til jobb hver dag, og blitt spurt om å kjøpe produkter som ikke er relevant for oss? Magefølelsen min sier at vi hadde likt det de første gangene, men så hadde det kanskje tæret på tålmodigheten og blitt løst med en rask spurt.

 

«Det å rekruttere en IT- spesialist i dag, er omtrentlig som en budrunde på en 3-roms leilighet i et brennhett marked midt på Majorstua for noen år siden».

Dette er viktig å ta med seg når man skal snakke med dyktige kandidater som brenner for faget og jobben sin, og som hele tiden får bekreftelse på høy etterspørsel etter sin kompetanse. Selv opplever jeg at det er utrolig viktig å forstå hva kandidatene faktisk jobber med, tolke deres utviklingsløp og være en god sparringspartner når de er klare for nye karrieremuligheter. Kan gode relasjoner, tillit og interesse for hva de faktisk gjør, resultere i at man unngår ghosting i kandidatmarkedet? Jeg tror i alle fall dette er nøkkelen til gode prosesser og god kandidatdialog som strekker seg over flere år og karrieresteg.

 

Mine råd er:

  • Se kandidaten for den de er, ikke for tittelen de har.
  • Les kandidatens profil nøye og trekk frem det du tror vil være suksessfaktorene for akkurat denne kandidaten.
  • Unngå masseutsendte meldinger/InMails.
  • Fokuser på å bygge gode relasjoner og hold de løftene du gir til kandidatene.

 

Lykke til med rekrutteringsprosessen!

 

Skrevet av: Ida Charlotte Fehn.

 

Kilde: SSB https://www.ssb.no/statbank/table/10860/