MeyerHaugen

Hva gjør du med ledige stillinger i sommer?

Visste du at bruken av sosiale medier i sommerferien øker med 70 %?

Det kan bety bedre resultater for dine annonsekroner! Men, vi vet jo at antall søkere til leder- og spesialiststillinger synker i juni og juli, så hva skal du gjøre?

 

Sommeren er gull for sosiale medier

Solen varmer, kandidatene logger av jobb og på sosiale medier. Bruken av sosiale medier øker med hele 70 % i sommerferien. Det er en unik mulighet til å skape en tilstedeværelse og synlighet i målgruppen. Enten du ønsker arbeidsgiverprofilering eller skal rekruttere til en konkret stilling, er sannsynligheten stor at du får ekstra visninger til din annonse i sommerferien. CPM (Cost per Mile) er lavere i sommerferien enn på våren og høsten, som betyr at din annonse når flere mennesker for mindre penger.

Verdt å huske på: Bruker eller kjøper du search-tjenester er ikke alltid målet med annonseringen i sosiale medier at det skal lede til konkrete søknader. For noen rekrutteringsprosesser er målet at tilstedeværelsen i sosiale medier skal øke kjennskap til arbeidsgiver og vekke interesse, slik at når rekruttereren kontakter kandidatene, er sjansen større for å få booket inn en samtale.

 

Søkervolum i juni og juli

Vi ser et fall i antall søkere i juni og juli – spesielt for leder- og spesialiststillinger. Våre egne data viser at juni er måneden med færrest visninger av stillingsannonsene og færrest mottatte søknader gjennom året. August derimot er en av toppmånedene for visning av stillingsannonsene. Data fra LinkedIn og Wave viser at antallet stillingsannonser synker med opp til 71 % i juli sammenlignet med toppene rundt mai og september. Finn rapporterer at «det er nesten like mange kandidater på Finn i juli som resten av året», men disse tallene inkluderer alle stillingsnivå og alle sektorer. Det er stor forskjell mellom de ulike stillingstypene, stillingsnivå og bransjer.

 

Så, skal jeg legge ut stillingsannonsen før ferien?

Det finnes argumenter både for og imot. For leder og spesialiststillinger synker antall besøkende til stillingsannonser i juni og juli, før de øker igjen i slutten av juli og august. Dersom du er på jakt etter kandiater uten spesialistkompetanse, eller som besøker Finn jevnlig (aktive kandidater), kan det lønne seg å legge ut stillingen før sommeren. Aktiviteten på sosiale medier høy gjennom ferien, selv om konvertering (antall fullførte søknader) i juli er lavere.

Med andre ord, svaret er «det kommer an på». Å legge ut stillingen på egne sider eller på rekrutteringsselskapets sider taper du ingenting på. Husk i så fall å gjøre det tydelig i stillingsannonsen at kandidatene ikke får tilbakemelding før i august, dersom du tar sommerferie. Ønsker du å annonsere på Finn, bør du ta en sjekk på stillingstype, det er stor sannsynlighet for at det lønner seg å vente til etter ferien. Annonsering i sosiale medier kan lønne seg å starte med før/i ferien, men spar størstedelen av budsjettet til slutten av juli og i august!

 

Noen generelle råd

  • Publiser stillingen på egne sider før ferien
  • Start annonseringen med redusert budsjett
  • Boost annonseringsbudsjettet mot slutten av ferien og i august
  • Husk å kjøre retargeting for å aktivere kandidatene i august!

Andre artikler

Kontaktpersoner

Bilde av Birgitte Enger

Birgitte Enger

Digitalspesialist

birgitte@meyerhaugen.no
+47 902 51 021
LinkedIn