Som teknologidirektør vil du ha en sentral rolle i en matriseorganisasjon med tett samhandling både med utviklingsmiljøet (i samme linje) og ulike forretningsmiljøer (som rapporterer i andre linjer). Du vil lede Amedias IT-miljø med ansvar for alt fra interne kundesystemer, til sikkerhet, drift, kritiske støttesystemer, softwarelisenser og driftskostnader. Stillingen rapporterer til Konserndirektør Teknologi og Data, og inngår i en ledergruppe bestående av utviklingsdirektør, analysedirektør og direktør for data science. Har du erfaring med IT-ledelse i distribuerte matriseorganisasjoner, og en motivasjon for å jobbe med mediebransjen – da er du kanskje lederen vi ser etter.
Om jobben
Som teknologidirektør er du ansvarlig for følgende:
- Videreutvikling av konsernets IT-strategi (herunder også cloud-strategi)
- Dette inkluderer konsernets fremtidige bruk av offentlig tilgjengelige skytjenester (i dag Google Cloud), private skytjenester og on prem-serverrom. Amedia er i prosess bort fra on-prem serverrom til skybaserte løsninger, og overordnet ledelse av dette arbeidet vil være en sentral oppgave for stillingen.
- Drift/oppetid (ops & reliability)
- Du vil ha et overordnet ansvar for drift og tilgjengelighet av alle systemer 24/7. En sentral del av dette vil være ansvaret for Site Reliability Engineering (SRE).
- Cybersikkerhet
- Dette inkluderer det operative ansvaret for å levere på sikkerhetspolicy og standarder for datasikkerhet. Du vil ha et lite, dedikert cybersikkerhetsteam (SecOps) til å håndtere området – og ellers kunne trekke på betydelig kompetanse og ressurser både i egen organisasjon og i Amedia for øvrig.
- Forretningssystemer inklusive hele livssyklusen, alt fra innkjøp til kontinuerlig leverandørdialog, integrasjoner, lisenser, reforhandling og utfasing.
- Du vil ha teknologiansvaret for alle systemer som er modne nok til å kjøpes som hyllevare fra tredjepart, normalt levert som SaaS. Ethvert forretningssystem har integrasjonsbehov mot øvrige systemer i Amedia, og i tidligfase vil integrasjoner utgjøre en betydelig del av forretningsbehovet som må løses.
Øvrige ansvarsområder:
- IT konserntjenester: Herunder sluttbrukersupport og vaktordning, brukerhåndtering, epost og kontorstøttetjenester (i dag Google Workspace), wifi og nettilgang på ca 150 lokasjoner, møteromsutstyr (videokonferanse) og lisenshåndtering
- Budsjett: Du vil ha budsjettansvar for all drift, alle lisenser, og alle ansatte som rapporterer i din linje. Du vil også være ansvarlig for forhandlinger på IT-drift (Cloud, serverleie) og lisenser, i tett dialog med Amedias innkjøpsenhet
- Personalledelse: Du vil ha ansvar for en organisasjon som vil telle cirka 30 årsverk
Hva ser vi etter
Vi tror det er høyst relevant å ha overførbar erfaring fra større, komplekse organisasjoner. Teknologi er i stor grad sentralisert i Amedia, men 2.100 ansatte, 100+ selskaper og ca 150 fysiske lokasjoner representerer en spesiell utfordring. I tillegg gir konsernets redaksjonelle virke en rekke særegne problemstillinger som må håndteres godt, ikke minst rettet mot abonnenter og sluttbrukere (2 millioner daglige lesere på nett), redaksjonelle verktøy og kildevern.
Når vi vurderer kandidater til stillingen, vil vi vektlegge følgende:
- Ledererfaring innen IT. Vi ser etter en leder som er god til å bygge lag, og en person som laget liker å ha rundt seg
- Erfaring med store transformasjons- og moderniseringsprosjekter
- Erfaring med budsjettering, leveranser, risikostyring og kontroll. Herunder praktisk erfaring med og forståelse for viktigheten av virksomhetsstyring og oppfølging av leverandører
- Evne til å bygge relasjoner til nødvendige ressurspersoner, uavhengig av hvor de befinner seg i konsernet
- Nysgjerrighet til å tilegne seg den nyeste informasjonen innen teknologiutvikling, men pragmatisk nok til å vurdere når det er riktig tidspunkt å sette tiltak ut i live
- Utdanning på mastergradsnivå, med fagretning innen IT-ledelse eller tilstøtende fagområder. Relevant kompetanse og praktisk erfaring kan erstatte formell utdannelse
Vi informerer om at bakgrunnssjekk kan bli utført som en del av ansettelsesprosessen.
Hvorfor velge oss?
Vi lover deg en rolle i et mediekonsern som betyr noe for folk. Hver dag serverer vi journalistikk og innhold av høy kvalitet. Vi er i rivende utvikling i tillegg til at vi utvikler Norges beste mediearbeidsplasser. I tillegg vil vi bli den beste arbeidsplassen for alle som jobber innen IT og utvikling.
I Amedia er vi opptatt av at alle arbeidstakere skal ha en god balanse mellom arbeid og fritid. Kulturen kjennetegnes av inkludering og høy takhøyde. Amedia holder til svært sentralt i Oslo med god tilgang via kollektivtransport.
Rollen stiller tydelige krav til ansvarlighet og integritet. Samtidig gir rollen også en unik mulighet til å påvirke utvikling av både teknologi og organisasjon i en av Norges største mediebedrifter.
Do you want to know more?
Vi ønsker å gi deg som kandidat et tydelig bilde av hva denne jobben egentlig handler om. Derfor har vi intervjuet Konserndirektør Pål Nedregotten om hva som kreves i jobben, og hva Amedia ser etter når de gjør denne rekrutteringen. Hør intervjuet her: Amedia – Teknologidirektør by MeyerHaugens Stillingspod (soundcloud.com)