Bane NOR eier og drifter nasjonal kritisk infrastruktur, som skal gjennom et av de største digitaliseringsinitiativene i Norge det neste tiåret. Vi har et sterkt fagmiljø med gode kollegaer og har en moderne og fleksibel arbeidshverdag. Hos oss får du mulighet til å jobbe med et viktig samfunnsoppdrag som tilrettelegger for togfremføringen i det ganske land! Jernbanen gjennomgår en stor modernisering, og sammen med viktige utbyggingsprosjekter skal digitalisering og ny teknologi sørge for bedre punktlighet, økt pålitelighet og sikkerhet. Bane NOR er med på å ta Norge inn i en mer bærekraftig fremtid ved å få flere til å ta tog og få mer gods over på jernbanen. Samtidig tar vi i bruk ny teknologi der automatisering og IT-utvikling spiller en helt sentral rolle.
Bane NOR søker en ny leder for IKT – Driftstjenester, med inngående kunnskap om IT, OT og IT – drift, stor gjennomføringskraft og evne til å drive endring. Vi leverer tjenester innenfor et bredt spekter, fra samfunns- og virksomhetskritiske til moderne og innovative IT-løsninger.
Avdelingsleder for IKT driftstjenester, leder er team bestående av 4 seksjoner og ca. 70 meget dyktige ansatte. Rollen rapporterer til IKT Direktør og inngår i ledergruppen i IKT med overordnet ansvar for IKT driftstjenester.
Viktigste ansvarsområder:
- Leveranseansvar for drift av Bane NORs IT-systemer på tvers av interne og eksterne datasentre
- Ansvar for tekniske plattformer og arbeidsflater som støtter foretakets IT-behov innen både administrative og tognære funksjoner
- Sørge for at vi har en nasjonal kritisk infrastruktur som er forsvarbar
- Lede en oppdragsbasert leveransefunksjon samt døgnbemannet landsdekkende nasjonalt operasjonssenter
- Ansvar og sørge for tilstrekkelig kapasitet og kompetanse innen fagområdet
- Lede avdelingen med budsjett-, resultat- og personalansvar
- Medansvar for utvikling av enheten IKT og dens resultater
- Bidra til utviklingen av ledergruppen og medarbeiderne, ved å engasjere, motivere og inspirere til målrettet samarbeid og felles innsats
- Du vil få ansvaret med å identifisere digitale utviklingsmuligheter, bygge nye digitale tjenester og utvikle en effektiv og robust forvaltning
- Videreutvikle systemer og tekniske løsninger gjennom hele livsløpet
- Være sentral i arbeidet med å utvikle vårt ambisiøse digitale målbilde internt og eksternt
Vi tenker at for å lykkes i denne rollen, så er det viktig med en kombinasjon av personlige egenskaper, kompetanse og erfaring. Arbeidsmiljø er viktig for oss, så du må identifisere deg med våre verdier som er åpen, respektfull, engasjert og nytenkende.
For å lykkes kreves det:
- Lang og relevant erfaring fra å jobbe med IT-drift og komplekse digitaliseringsprosjekter
- Tar et aktivt eierskap til vårt digitale målbilde
- Er en lagspiller, og flink til å lede og motivere kompetente mennesker på tvers av organisasjonen
- Evner å omsette forretningsbehov til velfungerende digitale løsninger
- Svært gode kommunikasjonsevner både muntlig og skriftlig, samt evner å kommunisere og lytte til alle lag av organisasjonen
- Vi verdsetter en uhøytidelig lederstil, den rette kandidaten setter kolleger og organisasjonen først
Du har:
- Høyere utdanning på bachelor- eller masternivå eller tilsvarende innen IT
- Ledererfaring fra større komplekse organisasjoner
- Relevant og bred erfaring med utvikling, forvaltning og drift i større organisasjoner
- Erfaring med å drive kontinuerlig forbedring og styre endringsprosesser
- Erfaring med tjenesteutvikling
- Erfaring med kontrakt- og leverandøroppfølging
- Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
I Bane NOR får du:
- Spennende oppgaver og gode utviklingsmuligheter
- Kompetente kolleger og godt arbeidsmiljø
- Konkurransedyktige betingelser med svært gode pensjons- og forsikringsordninger
- Tilrettelegger for fleksible arbeidsformer
- Moderne og sentralt beliggende arbeidssted med treningsrom, garderobe og sykkelparkering
- Personalbillett med Go Ahead, SJ og VY sine tog
Bane NOR samarbeider med Semac som er en ekstern leverandør om bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
Do you want to know more?
Det er viktig for oss å gi deg som kandidat et tydelig bilde av hva denne jobben egentlig handler om. Derfor har vi intervjuet Direktør IKT i Bane NOR, Arild Nybrodahl om hva som kreves i rollen som Avdelingsleder IKT Driftstjenester i Bane NOR.
Hør intervjuet her: Stillingspodcast – Avdelingsleder IKT Driftstjenester
Ta gjerne kontakt med vår rekrutteringspartner Meyerhaugen ved Partner Øystein Gjuvsland tlf: 991 10 955, eller Rådgiver Pål Endre Pedersen tlf: 995 82 114.