KBN skal fortsette å videreutvikle seg på fagfeltet anti-hvitvasking og svindelforebygging, og trenger en AML-fagleder som kan lede det operative arbeidet. Hovedoppgaven er å gjennomføre og videreutvikle risikovurderinger, operasjonelle rutiner, gjennomføre kompetansebygging i hele selskapet, følge den regulatoriske utviklingen og markedspraksis på området og foreslå gjennomføring av KBNs eget arbeid. Stillingen er fast, tilhører 1.forsvarslinje og rapporterer til Head of Business Operations med stiplet rapporteringslinje til KBNs hvitvaskingsansvarlig.
For å gi deg et bedre bilde på hva denne rollen egentlig dreier seg om, og hvem man ser etter har vi spilt inn en podkast med Egil og Siw-Heidi: https://L2W.no/pz7y
Ansvar og sentrale arbeidsoppgaver
For KBN er dette en nøkkelrolle, hvor du vil få muligheten til å jobbe på tvers av mange avdelinger i selskapet. I tillegg vil du få en sentral rolle i oppbyggingen av arbeidet med svindelforebygging. Du vil være i kontakt med kunder i Norge og med andre internasjonale finansforetak. Vi ønsker oss en kollega med engasjement for AML-faget og med entusiasme og tæl i gjennomføringen. Derfor vil sentrale oppgaver være:
- Planlegge og prioritere KYC/AML/CTF-oppgaver sammen med hvitvaskingsansvarlig
- Gjennomføre og dokumentere virksomhetsinnrettet risikovurdering
- Overvåke utviklingen på området (myndighetsvurderinger, bransjevurderinger, metoder på fagfeltet, regulatoriske krav og forventninger, mm.) og omsette disse til KBN-relevante tiltak
- Fokus på videreutvikling av metode for risikoklassifisering av kunder
- Videreutvikle det interne rammeverket (retningslinjer og rutiner), herunder rutiner relatert til svindelforebygging og avdekking
- Bistå i analyse av kundeopplysninger
- Dele kunnskap, veilede og gjennomføre årlig opplæringsplan
- Effektivisere og videreutvikle rutiner for opplysninger om KBN til våre internasjonale motparter i finansielle transaksjoner
- Ha dialog med kunder og motparter i forbindelse med innhenting og utsendelse av KYC informasjon
- Sekretariat for internt AML-forum
- Produkteier for interne digitale løsninger som støtter opp om AML-arbeidet
For og trives i denne rollen tror vi at du er
- Kundefokusert og engasjert
- Initiativrik og løsningsorientert
- Selvstendig og har gode samarbeidsevner
- Strukturert og kvalitetsbevisst
- Dyktig på å formidle/ presentere og være en god veileder
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning, med faglig kompetanse innenfor KYC/AML-CTF
- Erfaring innenfor KYC/AML-CTF fra andre finansinstitusjoner er nødvendig
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
- God teknisk/digital forståelse
- Gode ferdigheter i MS Office-verktøy
Vi tilbyr
- Gode muligheter for faglig utvikling
- Personlig utvikling gjennom arbeidsoppgaver og ansvar
- Påvirkningskraft i fremtidige løsninger
- Et godt arbeidsmiljø som du selv bidrar til
Spørsmål eller ytterligere informasjon? Ta gjerne kontakt med Martine (martine@meyerhaugen.no) eller Ida (ida@meyerhaugen.no) hos vår rekrutteringspartner MeyerHaugen AS, for en uformell og konfidensiell prat om rollen.
Søknadsfrist: 18. aug 2023
Varighet: Fast stilling
Oppstart: Snarest